07 May 2010

Satu Monolog - Bicara Dalam Sepi


i

ingin aku layarkan bahtera ini
ke tengah samudera terbentang luas
mencari dirimu di pulau kerinduan
dengan rela dan pasrah
biarpun yang bakal aku tempuh
badai ombak yang meraung-raung
mencabar diri dan penghidupan

ii

ingin aku bina kemesraan
dalam setiap bicara
dan tawa riangmu
yang menghiasi setiap jalinan pertemuan
mencorakkan warna
indah dan mempesonakan

ingin aku lambaikan
sebuah harapan kebahagiaan
meskipun aku tidak mampu
menjanjikan impian manis dan indah
kerana waktu seringkali menjadi penentu
pengatur gerak dan kesudahan

ingin aku kalungkan ke lehermu
sebuah kesetiaan
meskipun di subuh bening ini
ketika aku melihat ke dalam diri sendiri
suatu kesempurnaan yang lelah

iii

dik,
biar pun perjalanan ini masih jauh
dan kata-kata menjadi tidak pasti
relakanlah....
kerana esok tidak seperti hari ini
sebagaimana semalam
telah kita lalui

iv

semalam hanyalah seperti impian
esok hanyalah harapan
hari ini masih ada
menjadikan setiap semalam
sebuah impian kegembiraan
dan setiap esok
sebuah harapan penghidupan

24071988 - Bicara di pagi Aidil Adha


No comments:

Post a Comment